bootstrap table
Spelregels klaverjassen

Onze spelregels

Hieronder vindt u onze spelregels zoals wij ze hanteren binnen onze kaartclub

Zoals bij vele kaartspelletjes, willen de spelregels nogal eens verschillen. Vaak zijn er meerdere varianten mogelijk. Om misverstanden te voorkomen staan 'onze spelregels' daarom op onze website.

U kunt ze downloaden en/of afdrukken indien gewenst.

*** Spelregels Klaverjassen ***

KLAVERJASSEN (AMSTERDAMS).

Het leuke aan klaverjassen was dat je het eigenlijk in teams speelt. De twee mensen die tegenover elkaar zitten, zijn een team. In principe wordt klaverjassen gespeeld met 4 personen, maar er zijn ook varianten met ietwat aangepaste regels waarbij het mogelijk is om het kaartspelletje te spelen met minder of meer personen. De naam klaverjassen stamt af van het oudhollandsche woord voor boer als hoogste troef, namelijk jas.

SPELREGELS KLAVERJASSEN

Klaverjassen wordt gespeeld met piketkaarten, oftewel, de 7 en hoger, inclusief de Aas. Iedere speler ontvangt 8 kaarten. Één voor één delen wordt meestal niet gedaan: gebruikelijk is 3-2-3 of twee deelrondes van 4 kaarten. Tijdens het eerste tot het laatste spelletje wordt er altijd een kaart omgedraaid van de niet-gebruikte kaarten (2 t/m 6) Deze kaart laat dan zien wat de troefkleur van dat rondje is.

De speler links van de deler is het eerst aan zet. Hij of zij moet namelijk zeggen of er wordt gespeeld of gepast. Wanneer diegene speelt, dan is de verwachting dat de speler en zijn teammaat meer dan de helft van het aantal punten in het spel kunnen behalen. Verwacht de speler dat dit niet het geval is, dan zal de speler passen. Wanneer elke speler past, dan wordt er verplicht gespeeld en maakt de speler links van de deler een andere troefkleur.

EEN SLAG

Klaverjassen wordt gespeeld in slagen. Wie de slag wint, mag de volgende slag uitkomen. Bij klaverjassen geldt dat men altijd kleur moet bekennen indien dit mogelijk is. Kan de speler geen kleur bekennen, dan moet deze troeven. Het troeven is onderhevig aan drie belangrijke regels.

  • Regel 1: Als er reeds troef is gespeeld, dan moet men overtroeven als dit mogelijk is. Dit betekent dat de speler een hogere troefkaart moet opleggen dan reeds op tafel ligt.
  • Regel 2: Als je geen kleur kunt bekennen, dan moet je introeven of overtroeven (geldt niet als je maat reeds getroefd heeft).
  • Regel 3: Een derde optie is ondertroeven, maar dit is alleen mogelijk als de speler écht geen énkele andere kaart meer in de hand heeft die gespeeld kan worden.

PUNTENAANTAL PER KAART

Elke kaart heeft een eigen puntenaantal, en dat is ook nog eens afhankelijk van het feit of het een troef kaart is of niet. We hanteren de volgende waardes:

Troefkaarten Punten Overige kleuren Punten
Boer 20 Aas 11
Troef 9 14 Tien 10
Aas 11 Heer 4
Tien 10 Vrouw 3
Heer 4 Boer 2
Vrouw 3 Negen + Acht + Zeven 0
Acht + zeven 0    

HET DOEL

Het spelende team dient meer dan de helft van het aantal punten bijelkaar te spelen. De tegenpartij zal dit natuurlijk proberen te voorkomen. Nadat de laatste slag gespeeld is, worden de punten van alle bijelkaar gespeelde kaarten per team opgeteld.

Let op! Graag uw speciale aandacht voor:

Paastoernooi Zaterdag 13 april 2019. Aanvang: 13.00 uurr.

Feestavond (alleen voor leden) Zaterdag 18 mei 2019. Aanvang: 19.45 uur.

Begin NW. seizoen, aanvang: Zaterdag 21 september 2019. Aanvang: 14.00 uur.

Voor nadere informatie:
F. Egbers. Piet Heinstraat 19, Zwolle. Telefoon: 038-4541746.

 

Kaartclub Blauwvingers Zwolle

F. R. Egbers (secretaris)
Piet Heinstraat 19
8023 VC Zwolle
Telefoon: 038-4541746


Ook lid worden?

Wilt u zich aansluiten bij een van de gezelligste kaartclubs van Nederland? Of wilt u meer informatie over onze kaartclub? Neem dan contact op via onze contactpagina.

Onze locatie kunt u vinden in:

"Wijkcentrum Bestevaer",
Trompstraat 10B (ingang Ruijterstraat)
8023 TP Zwolle
Telefoon: 038-4538186